SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-MUZAREA

<< 1050 >>

باب: إذا قال: اكفني مؤونة النخل أو غيره، وتشركني في الثمر.

5. Arazi sahibinin bir kimseye, "Hurmalığın v.b. diğer ağaçların bakımını ve masraflarını sen üstlen, çıkan hurmayı da benimle paylaş'' demesi

 

حدثنا الحكم بن نافع: أخبرنا شعيب: حدثنا أبو الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قالت الأنصار للنبي صلى الله عليه وسلم: اقسم بيننا وبين إخواننا النخيل، قال: (لا). فقالوا: تكفوننا المؤونة، ونشرككم في الثمرة، قالوا: سمعنا وأطعنا.

 

[-2325-] Ebu Hureyre r.a. şöyle anlatır: Ensar, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e, "(Hurmalıklarımızı) bizimle, (muhacir) kardeşlerimiz arasında paylaştır" dedi. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onlara, "Hayır" dedi.

 

Bunun üzerine, ensar, "Hurmalıklarla ilgili sulama ve bakımı bize siz yapın. meyvelerini de paylaşalım" dediler. Muhacirler de, "İşittik ve itaat ettik" dediler.

 

Tekrar: 2719, 3782

 

 

AÇIKLAMA:     Başlıktaki "vb." ifadesi, üzüm gibi diğer meyveleri kapsamaktadır. Bu olay, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'yi teşrif ettiği zaman gerçekleşmiştir.

 

 

باب: قطع الشجر والنخل.

6. GENEL OLARAK AĞACINI, ÖZEL OLARAK DA HURMA AĞACINI KESMEK

 

وقال أنس: أمر النبي صلى الله عليه وسلم بالنخل فقطع.

Enes r.a., "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem hurma ağacının kesilmesini emretti, bunun üzerine onlar kesildi" demiştir.

 

حدثنا موسى بن إسماعيل: حدثنا جويرية، عن نافع، عن عبد الله رضي الله عنه،  عن النبي صلى الله عليه وسلم: أنه حرق نخل بني النضير وقطع، وهي البويرة، ولها يقول حسان:وهان على سراة بني لؤي حريق - بالبويرة مستطير

 

[-2326-] Abdullah İbn Ömer r.a. şöyle anlatır: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, Beni Nadir yahudilerinin Büveyre adlı hurmalığını yaktırıp kestirmişti. Bununla ilgili olarak Hassan şu beyti söylemiştir: "Lüey oğulları, Büveyre hurmalıklarındaki yayılan yangına hiç aldırış etmediler. "

 

Tekrar: 3021, 4031, 4032, 4884

 

 

AÇIKLAMA:     Başlık, ağaçların, bir ihtiyaç veya düşmana zarar verme vb. bir maslahattan dolayı kesilmesi ile ilgilidir.

 

Bazı alimler bu görüşe, "Hiçbir durumda meyve veren ağacı kesmek caiz değildir" diyerek karşı çıkmıştır. Bu yönde varid olan rivayetleri de, "meyveli olmayan ağaçlarla ilgili olduğu" şeklinde veya Beni Nadir olayındaki ağaç kesmeyi de "savaş hali" şeklinde yorumlamışlardır. Evzai, Leys ve Ebu Sevr bu görüştedir.

 

Enes'in rivayeti ile ilgili geniş açıklama, hicret konusunun başında (4031, 4032. hadis) ve Haşr suresinin tefsirinde (4884. hadis) gelecektir.